Wednesday, June 10, 2009

Perihal rumahtangga..

Aku tertarik bila baca N3 Yong.. well, blog yong antara yg aku sentiasa lawati tiap hari..ewah.. citer pasal sentap2 laki bini nih. Yerla pengatnin baru lagi kan. Bila ingat2 zaman aku mula2 kawin dulu mmg la...akupun gitu gak rasanyer..kuat merajuk. Bukan merajuk la..nak perhatian je rasanyer..cuma bila waktu itu kita masih berdua atau mungkin bertiga, kehidupan kita tidak terlalu byk yg nak difikir kalau dibanding dengan orang yg dah ada anak 3 dan sentiasa ade je kerenahnyer.

Kalau tanyer laki aku camana gelagat aku dulu mesti dia kata tak larat dah abang nak pujuk...asyik tarik muka je...hihihih. Mmg betui tuh. Salah cakap sikit tarik muka, tak romantik sikit tarik muka, balik lambat sikit tarik muka..hihihi..tu aku la dulu. Maklum la aku kawin muda. Masa kawin aku baru umur 22... Mmg tengah manje gitu...ewahhh..

Kalau nak fikir sape salah sape betul mmg kita sentiasa je nak cakap kita betul..tapi tu dulu..sekarang persepsi aku agak berbeza... Untuk mengelakkan sakit hati, makan hati..dan penyakit2 hati yg lain aku amalkan beberapa nasihat dari mak, mak mertua, kawan2 yg sangat berpengalaman.....
  • Jangan menjawab bila suami bercakap/ nasihat/ marah
  • Beri peluang suami untuk rasa tidak dikongkong (tapi suami pun kene tau la batas2 waktu)
  • Sentiasa senyum dan bergurau senda
  • Suami pun ada kawan2..sesekali dia kuar ngan kawan2..redhakan je
  • Mak kata "biarla laki ko nak kuar, bukan dia tak balik pun..nanti dia balik jugak"
  • Jangan selalu fikir negatif pada suami..sentiasa positif
  • Sentiasa mengalah..jangan fikir kita la paling pandai, paling bijak, paling perfect... kita je yg pandai carik duit..bla..bla..
  • jangan berani2 tinggikan suara dengan suami.. dosa wooo...
  • Guna panggilan yang manis pada pasangan walaupun sedang marah (aku tak penah guna perkataan "aku-kau" ngan si kodri)
  • beralah..redha...sabar.. tawakal dan sentiasa ingat bahawa syurga kita di bawah tapak kaki suami

Susah nak jadi isteri mithali dan menjadi dambaan suami.... tapi sekurang-kurangnya kita berusaha buat yang terbaik. Maklumla kitapun manusia biasa.. sekali-sekala kita pun nak gak dihargai dan terima seperti mana kita lakukan pada suami... insyaallah. Bila kita layan suami dengan hati yang rela.... suamipun rasa sejuk hati dan insyaallah kita dapat rasakan kebahagiaan itu..wallhua'lam...peringatan juga buat diriku sendiri dan kawan2 yang membaca.....


3 comments:

paij188 said...

samolah kak ani, kawin mude kite.. hbs poli keje setahun, pastu kawin, huhuhu.. klu pikir2 balik mcm tu la perangai saya sama je.. skrg ni je, tak kisah la hubby nak balik kul brp keje, balik la, janji keje elok2 balik tu tak la lewat sgt kan? tp kn nk wat camne kak ani kdg2 ter..ter gak .. tp pastu mintak maap balik. ape2 pun bagus nasihat kak ani ni.

MKBS Resources Sdn. Bhd said...

ala..kitapun manusia gak..silap sikit2 tu tolak ansur mintak maaf la balik...asal tak jatuh derhaka udah yer...

MKBS Resources Sdn. Bhd said...
This comment has been removed by the author.