Tuesday, March 1, 2011

Entry utk abah.. nak jugak

Abah saya sewaktu mudanya sangat kuat bekerja, berpandangan jauh, sangat GARANG juga.. kalau dulu masa kami kecik2 mmg takut ngan abah. Abah jarang nak bergurau senda ngan anak2. Apa yg dia nak kene carik cepat..kalau tak ape kat tangan dia kang dia baling..pernah sekali dia baling piring sebab masa tu kami tak jumpa ape yg dia nak..kalau time maghrib tu dengar je derap kaki dan dia berdehem dari luar..cecepat tutup TV lari lintang pukang amik air semayang...hahahaha.... tapi sekarang abah dah berubah...lembut, boleh dibawa borak, boleh di bawa bincang..mungkin sebab kami dah besar2 kalau nak marah pun...
Antara aku dan abah mmg dari kecik aku lebih rapat ngan abah. Tido nak celah ketiak abah....asal abah balik keje aku la yg paling gedik sekali...ingat lagi ade sekali mak marah aku smpai dia kata" ko kalau abah ko balik baru ko ngada2 ehh..nanti ko" kihkihkih...mak marah aku pasal ape pun aku tatau. Bila dah skolah rendah kalau meragam pun abah yg pujuk sbb kalau mak pujuk kompom aku dapat cubit. Kalau abah g hari penyampaian skolah utk tengok abg kakak aku amik hadiah..aku akan ikut naik moto ngan dia...wah anak manjanyer aku...bila ujan aku masuk dalam baju ujan dia. Kalau hari raya biasanyer kitorang tak penah berkesempatan pilih baju sendiri..dah kata susah kan..abah yg beli kain..kalau aku hijau, kak na merah tapi corak kompom sama....kan ateh..kelaka
Ade sekali raya je abah bawak aku pilih sendiri baju raya kat jalan TAR..masa tu dia suh pilih mana la aku reti...tapi aku kenan satu baju kurung ijau dengan sulaman kat bahagian depan..dia belikan....baju tu jugak la aku pakai masa pertandingan menyanyi masa kat sekolah rendah...(wa penyanyi skolah dulu...cikgu muzik aku cikgu Raja Noraznam..mana la dia skarang) selalunyer aku nyayi mesti duet ngan sham aka Kak senduk (sila carik blog beliau) wah byknyer sejarah aku citer..hehehehe. Sekolah menengah oleh kerana aku skolah biasa setiap pagi abah anta sebab sama jalan ke tempat keje dia..tapi ko jgn la lambat siap karang sedap je dia tinggal...takde kesian punyer (abah aku pantang orang lambat...aku rasa aku ikut dia la..hahahaah). Ade sekali masa highway LDP baru nak buat jalan byk rosak tak bertar...abah bawak aku pastu lori depan emergency brake... dia dapat elak diri dia tapi aku yg dok belakang ni terhentak kat belakang lori...tapi wa pun hebat gak...wa tahan ngan tangan so takde la sakit sangat....risau dia bila aku terhentak siap berenti tepi tengok keadaan aku...well abah...I'm fine hehehe
Hari ni birthday abah yg ke 65 tahun...abah dah byk berubah tapi kasih sayang aku pada abah tetap tak pernah berubah. Walau segarang manapun dia dulu..kerana garang tu la kami adik beradik jadi orang..kalau tak kot ade yg jadik mayat idup ke mana tau kan..heheheh. Well, happy birthday abah..tiada hadiah yg lebih mahal yg dapat kakni berikan selain kasih sayang tulus ikhlas dari kak ni...sedih sobsob...insyaallah kalau ade rezeki niat nak bawak abah dan mak buat umrah tahun ni...doakan kami sentiasa dimurahkan rezeki...amin...

2 comments:

Nur Hidayah Bohari said...

you tiru i~ hahahahahaha
abah syg saya lebih la, sejak bile die sayang kakni..hahaha

♥z@z@♥ said...

saya sayang ayah saye jgk..tetibe..hehe

pssst kak, wat la entry ngandung..pengalaman bersalin plak..nk tau gak..lalalala